، تا این لحظه: 50 سال و 10 ماه و 28 روز سن داره

ماجون

خاگینه

1394/10/13 1:44
نویسنده : فهیمه
926 بازدید
اشتراک گذاری

طرز تهیه خاگینه رولتی مغزدار (ایشلی قیقاناخ)
[تصویر:  140.JPG]
وصف این خاگینه رولتی را زیاد شنیده بودم، عکسشو زیاد دیده بودم اما نخورده بودم، یک روز جمعه ماه رمضون که بیکار بودم تصمیم گرفتم دل را به دریا بزنم و درستش کنم، دو تا دستور دیده بودم تو نت یکی لیدی الهام جان، یکی هم اسرای عزیز، هر دو عزیز اهل تبریز هستن ، مو به مو مراحل را توضیح داده بودن، منم هر دوشون را تلفیق کردم و به این روش درست کردم، البته خودم فکر میکنم یکی از خاگینه های من کمی ضخیم شد، ولی خب دفه اولم بود، خیلی خوشمزه بود، با چای دم افطار خیلی چسبید بهم.


مواد لازم: 
تخم مرغ 2 عدد 
آرد سفید 3  قاشق غذاخوری سر پر 
ماست شیرین 2 قاشق غذاخوری ( میشه جای ماست از شیر یا آب به میزان 3 قاشق غذاخوری استفاده کنید) 
بکین پودر 1/4 قاشق چایخوری 
نمک یک نوک کارد ( به قول مامانم یک پرزمه! ) نمیدونم این پرزمه از کجا اومده ولی مامان من هر وقت میخواد بگه خیلی کم میگه پرزمه! perezme!

مواد لازم برای شیره خاگینه 

شکر 3/4 پیمانه 
آب نصف پیمانه 
زعفران آب کرده 2 تا 3 قاشق چایخوری 
گلاب 2 تا 3 قاشق غذاخوری 


مواد مغز خاگینه 
گردو 5 عدد که به صورت دندان گیر خرد کنید. 
دارچین یک قاشق چایخوری 
پودر گل محمدی ( مال من پودر نبود با دست گل خشکا را خرد کردم) 4 قاشق چایخوری 
پودر هل 1 قاشق چایخوری 
پودر زنجبیل که من نریختم 1 قاشق چایخوری 

من این مواد مغزش را خیلی دوست داشتم و  کلا جونم براتون بگه چشمی ریختم. 

تخم مرغ، شیر یا ماست ، و آرد را از یخچال بذارین بیرون تا به دمای محیط برسه. 


طرز تهیه: 
برای تهیه شیره ، شکر  و  آب را بذارین تو یک ظرف بجوشه و قل قل بکنه ، زعفران آب کرده را در این مرحله اضافه کنید. بعدش حرارت را خاموش کنید و گلاب را اضافه کنید.
 اینو بذارین یک گوشه برای خودش خنک بشه و برین سراغ بقیه کارتون 

[تصویر:  IMG_0656.JPG]

گردوی خرد شده (دندون گیر باشه خوشمزه تر میشه ) با پودر گل سرخ یا عین من با خود گل سرخ!! و دارچین و پودر هل مخلوط می کنیم. 

[تصویر:  IMG_0661.JPG]

تخم مرغ ها را توی یک ظرف میشکونیم، یک نوک کارد نمک را اضافه میکنیم، هم بزنید تا از حالت لختگی در بیان، زعفران آب کرده را هم اضافه میکنیم و مواد را با هم مخلوط میکنیم. دو تا قاشق ماست را هم در این مرحله اضافه میکنیم. 

[تصویر:  IMG_0658.JPG]

آرد الک شده را به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید تا این شکلی بشه، بکین پودر را هم در این مرحله اضافه کنید.  

[تصویر:  IMG_0660.JPG]

کف ماهیتابه  26 سانتی را چرب کنید ، نه زیادییییی نه کمییی
تابه من 21 سانت بود اشتباه نمودم، تابه بزرگتر هم داشتیم ولی خب دقت نکردم. 

[تصویر:  IMG_0662.JPG]

بذارین روغن یک کم گرم بشه، نه خیلی زیاد نه خیلی کم، معمولی ، مواد را مجدد هم بزنید و با ملاقه بریزین تو ماهیتابه و ماهیتابه را یک چرخ بدین که همه جای ماهیتابه پراکنده بشه، اگه روی مواد حباب زد با چنگال سوراخش کنید تا هوای زیر مواد خارج بشه. 


[تصویر:  IMG_0663-001.JPG]

یک کم که خودشو گرفت در ماهیتابه را بذارین، با حرارت کم بذارین خاگینه مغز پخت بشه، بعد برش گردونین


[تصویر:  IMG_0665.JPG]

بهتره که یک روی خاگینه بیشتر از اون روش طلایی بشه تا رول کردنش راحت تر باشه.
خاگینه را بذارین توی یک ظرف و یک کم از اون شیره روش بریزین ( شیره ولرم) اگه شیره داغ باشه خاگینه نرم میشه اگه سرد باشه اصلا جذب نمیشه که البته من باز هم این مرحله را اجرا نکردم! 
اما در ماهیتابه را گذاشتم که یک کم خاگینه نرم بشه و راحت تر رول بشه. میگم که دستور 2 تا وبلاگ را تلفیق کردم. 

بعد مواد مغز خاگینه را میریزیم وسط خاگینه و خاگینه را از بغل رول میکنیم. نمیشکنه، نترسین!

[تصویر:  IMG_0667.JPG]

و خاگینه را رول میکنیم، الان می بینید که من یکی از رولهام نازک شده یکیش کلفت تر!  وقتی رول کردین با خلال دندون ثابتش کنید. 

[تصویر:  IMG_0669.JPG]

حالا میرسیم به قسمت ریختن شیره روی خاگینه که قانونش اینه که یکیش باید گرم باشه یکیش سرد. اگه هر دو گرم باشن خاگینه شفته میشه، اگه هر دو سرد باشن شیره جذب خاگینه نمیشه، من حرارت زیر خاگینه ها را روشن کردم و وقتی یک کم گرم شدن شیره خنک را ریختم روشون. با قاشق به همه طرفش و داخلش شیره را برسونید. 

[تصویر:  IMG_0670.JPG]

توی ظرف مناسب بذارین و برش بزنید، روش را با خلال پسته و گل محمدی تزئین کنید. از شیره هم روش بریزید. خیلی خوشمزه میشه، من 3 تا برش با چای خوردم. راستی من خیلی اهل شیرینی نیستم شما شکرش را میتونید کمتر هم بریزین. من این سری درست کنم کمتر شکر میریزم. 

[تصویر:  IMG_1013.JPG]

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ماجون می باشد