، تا این لحظه: 50 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

ماجون

بدون عنوان

1393/1/30 15:48
نویسنده : فهیمه
551 بازدید
اشتراک گذاری
چاپ فرستادن به ایمیل

سخن حکیمانه ویژه آبان: برای از بین بردن شپشها که در جاهای مودار بدن زندگی می‌کنند (موهای سر، موهای دست و ...)چه باید کرد؟

پاسخ حکیمانه  سوال ماه آبان

شپش مو حشره اي کوچک، بدون بال و خونخوار است که انگل خارجي بدن انسان بوده و مي تواند تن، سر و عانه را آلوده کند .

تخم شپش،‌ رشک نام دارد و بيضي شکل و سفيد رنگ و به اندازه ته سنجاق مي باشد و به ساقه مو و درز لباسها مي چسبد .
شپش حشره اي است که زندگي انگلي دارد و از خون انسان تغذيه مي نمايد. بزاق شپش حاوي مواد ضد انعقادي است که از لخته شدن خون جلوگيري کرده و خارش شديدي را موجب مي شود. در واقع شپش نمي پرد و نمي جهد بلکه حرکت لغزشي دارد. شپش ماده تا ۳۰ روز زندگي مي کند و رنگ آن بين خاکستري تا قرمز متغير است.
دخترها بيشتر از پسرها به شپش سر مبتلا مي شوند که علت آن موهای بلند و در نتیجه تماس سر به سر بيشتر در اين جنس مي باشد. اين نکته مهم است که هر کسي مي تواند بدون ارتباط با شرايط اجتماعي - اقتصادي خاص يا وضعيت خاص بهداشت فردي اش به شپش مبتلا شود .
شپش در آب زنده نمي ماند زيرا از طريق سوراخ هاي کوچکي که در اطراف بدنش بنام اسپيراکل دارد تنفس مي کند به همين دليل در مناطقي مثل استخر قادر به فعاليت نيست و از طريق شنا و استخر منتقل  نمي شود .
اگر کودک شما مبتلا به شپش شد بدانيد که بدترين اتفاق عالم براي او رخ نداده است و مهم ترين نکته آن است که در اين خصوص والدين ترس بخود راه ندهند. البته شپش اگر براي مدتي بدون درمان بماند مي تواند مشکلاتي براي سلامتي فرد و ديگران ايجاد کند.
بزرگ ترين مشکل ايجاد حس مشمئز کننده اي است که در دوستان و اطرافيان فرد مبتلا بوجود آمده و به مختل شدن روابط بين فردي مي انجامد .
ابتلا به شپش يکي از بيماريهاي شايع در همه سنين به ويژه در سنين مدرسه مي باشد .
شپش علاوه بر ناراحتيهايي که در اثر گزش ايجاد مي کند، ‌ناقل بيماري تيفوس و تب راجعه نيز مي باشد .
بنابراين آگاهي از علائم و نشانه هاي اين بيماري در مدارس ، گامي مثبت در جهت کنترل بيماري محسوب مي شود .

برای درمان شپش موی (رشك مو) فردی که دچار شپش مو شده است، مورد ذیل را با دقت و به صورت دقیق انجام دهید:
نوره (واجبی) را به صورت دوغاب (یعنی خیلی شل و آبکی) در می آورید و آنرا طوری که با چشمان ایشان به هیچ وجه برخورد نداشته باشد بر روی کل موهای سر می ریزید به گونه ای که تمامی مو تا مغز و ریشه آن آغشته شوند و بعد از دو الی سه دقیقه آنرا می شویید (قبل از اینکه باعث ریزش موی ایشان شود). با انجام این کار تمامی شپشها از بین می روند و باید مراقب باشید و بهداشت محیطی را رعایت نمایند تا از محیط یا شخص یا لباسهای آلوده مجدداً آلوده نشوند.
تماس نوره با شپش باعث انفجار و هلاکت آن می گردد.
لازم به ذکر است شستشو با سرکه نیز در درمان مفید است.

لازم به ذکر است در دانمارک در سال 1386  برای از بین بردن شپشهای سر، که فراگیر شده بود از جاروبرقی استفاده می کردند و پنج میلیون جارو برقی برای رفع این شیوع در اختیار مردم قرار داده اند که مانند شامپوهای ضد شپش اصلاً برای آنها فایده ای نداشت!
تذکر مهم: در صورت عدم دقت در بکارگیری درست و صحیح دستورالعمل، اگر مایع حاصله به صورت کاملاً رقیق  (یعنی خیلی شل و آبکی) تهیه نشود و یا بیش از سه دقیقه روی موی شما باشد ممکن است باعث ریزش موی سر شما گردد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به ماجون می باشد